HTML

Facebook oldaldoboz

fehéren feketén

Székesfehérvár, köz, élet, közérzet, nyitott szemmel járva.

Friss topikok

Címkék

2010 (102) 2011 (123) 2012 (35) 2013 (16) 2015 (10) a (26) adó (5) alkotmány (13) államadósság (5) alszóvivő (28) andrás (48) ár (8) árpád (6) az (11) bezárás (5) bkv (7) bolondballagás (6) brájer (6) busz (5) cser (39) cser palkovics (7) dr (5) dr. (15) elnök (5) és (9) európai (8) éva (6) fehérvár (13) fejér (8) felújítás (7) fidesz (215) Fidesz (21) forint (6) független (5) gábor (6) gazdaság (7) gyerekek (5) györgy (8) gyula (9) gyurcsány (5) hatalom (5) hazugság (7) (7) hoffmann (5) humor (5) istván (11) jobbik (17) józsef (5) kampány (7) kdnp (5) képviselő (9) knizse (7) költségvetés (15) kommunikáció (22) kormány (19) köz (6) közgyűlés (13) közlekedés (6) kultúra (7) lajos (5) lászló (8) lehet (5) levél (10) magyar (14) magyarország (131) Magyarország (25) márton (5) mdf (8) média (7) megye (5) megyei (7) mszp (40) munkahely (6) nem (9) nemzeti (7) nyugdíj (15) ocskay (5) oktatás (5) orbán (77) pál (11) palkovics (38) parlament (6) pénz (14) péter (5) piac (5) polgármester (11) politika (86) rádió (5) reklám (5) rendőrség (7) rendszer (6) rózsa (7) schmitt (10) szavazás (5) szdsz (7) Székesfehérvár (33) székesfehérvár (177) szemét (5) szent (5) széphő (5) színház (9) takarékoskodás (5) tamás (8) támogatás (8) tihamér (18) törvény (5) tüntetés (7) tv (5) új (11) újság (5) unió (6) úr (5) út (9) utca (7) választás (10) választások (5) város (9) vélemény (8) vicc (5) videoton (8) vidi (5) viktor (65) vörösmarty (5) warvasovszky (19) Címkefelhő

2011.10.25. 07:25 progresszív

Cser-Palkovics és a Bizottságosdi....

Kedves polgármesterünk, ha már örök életére alszóvivő marad, legalább egy bizottsági elnöki helyet sikerült elcsípnie!

Már a Hírlap is megírta, milyen dicsőségben van részed! www.fmh.hu/cimlapon/20111012_allamadossag_felelos

Csak idézném a két komentelőt:

A magánnyugdíjpénzek elrablását is vizsgálja majd az egylet? És a fehérvári brutális eladósodást, amit az ÁSZ-alelnökséggel megvett vörös polgármester az akkori masszív, CerPa vezette fideszes többséggel hozott össze?

Így kell ezt fityesz!!!Akármekkora az a kibaxott államadósság, egy klassz kis bizottságosdira mindig van alkalom...Mert ez ugye kis aprópénzzel is jár....Még szerencse hogy a fityeszisták nem sarcolják a népet, és nem tömködik bőszen saját zsebüket!!!!! Undorítóak.....

Vég Bélával sokszor nem értek egyet, de most igen, és Kovács Lajossal is! Örülök, hogy Cser-Palkovics András alszóvivő úr ilyen jól dolgozik, és ilyen jól teremt munkahelyeket, ha másnak nem is, legalább magának... :-D

feherenfeketen.blog.hu/2011/10/21/szekesfehervar_gazdasagi_ertekelese

Kíváncsi vagyok a bizottság megállapításaira, ha már sikerült városunknak olyan gazdasági programot összeállítani, amelyben nincsenek számok.... :-D

Mivel nem akarom azt kitalálni, amit valaki más már megírt, kitalált, így engedjétek meg, hogy egy másik blogról idézzek forrásmegjelöléssel: zarszo.comule.com/

A legkártékonyabb kormány

 

Biztosan mindenki tudja, hogy a Fidesz az államadósság csökkentés kormánya. Ha megnézzük az előző ciklusukat jól szembe tűnik, hogy 1998. elején a kormányzást  a GDP százalékában kifejezve közel 60% körüli értékkel vették át, melyet a 2001. év végére 52% -ra csökkentettek. Ám ekkor az adósságunk ismét növekedésnek indult,  közel 56% -ra tornászta fel magát és ezen az értéken adták át a kormányt az MSZP-nek 2002 áprilisában.

Tehát ezen idő alatt az államadósság négy  százalékkal csökkent…

Vagy mégsem?

 

Hazánk államadóssága 1998. elején közel 24.8 milliárd euró volt. A Fidesz folytatta a privatizációt és közel (300 milliárd forint) 1.2 milliárd euró  értékben szabadította meg az adófizetőket a rájuk súlyos teherként nehezedő állami cégektől.

Annak ellenére, hogy a Fidesz jelentős vagyontól szabadította meg a magyar népet, melynek ellenértékét a gazdaságba forgatta és a bruttó hazai össztermék (GDP) növekedését elérte az államadósság 1999. ig enyhén nőtt. A 99. évben stagnált egészen 2000.-ig, majd hirtelen meredeken kezdett ívelni fölfelé.

Mi történt ekkor? Elfogyott a még eladható népvagyon. És szeretett kormányunk az államadósságot 40.5 milliárd euróra tornászta fel.

Orbán Viktor állítása szerint az államadósság ezen idő alatt csökkent a GDP százalékában kifejezve, és ez mint a legelső diagramon látható igaz is. Mivel a GDP ezen idő alatt nőtt , valóban az látszat mintha a Fidesz adósságot csökkentett volna, de valójában majdnem sikerült az megdupláznia. A kártékony kormányok sorában az MSZP követte őket, akik folytatták ezt a tendenciát, csak immár elherdálható állami cégek nélkül. Ezt az államadósságot az MSZP-nek is sikerült kis híján megdupláznia,  40 -ről 80 milliárdra emelnie, ám nekik ehhez nyolc év kellett, és már eladniuk sem volt mit.

Mégis mivel érdemelte ki a Fidesz a legkártékonyabb címet? Azzal hogy eladta ami még eladható volt, ráadásul a többi kártékony kormánnyal ellentétben még azt is megpróbálta elhitetni velünk, hogy sikerült az államadósságot csökkentenie.

 

(BúzaSirály)
 
 

 

És most essék néhány szó a privatizációs és egyéb stiklikről is:

 

Garancsi István bróker, nagyvállalkozó minimum százmilliókat fektetett be a Videotonba. Orbán kedvenc csapata a 2007-es csődhelyzet óta szépen talpraállt, a nyáron egyes hírek szerint 2 millió euróért vett játékosokat. Úgy tűnik, hogy a kapcsolat mégsem csak a sportról szól. S lehet, hogy Garancsi nem annyira önzetlenül segíti Orbán kedvenc csapatát. Garancsiról ugyanis már korábban is lehetett hallani. 2001-ben ő szerezte meg a CD Hungary Kft.-t. A Budapest legszebb helyein fekvő diplomataingatlanokat birtokló és hasznosító állami céget az Orbán-kormány idején az ÁPV Rt. értékesítette, mégpedig az OTP által alapított Magyar Ingatlan Befektető Kft. részére 18,2 milliárd forintért (az átlagos négyzetméterár nem érte el a 150 ezer forintot).

 

Az árat sokan túl alacsonynak tartották, mivel olyan értékbecslés is rendelkezésre állt, amely 30 milliárdra taksálta a CD Hungary ingatlanvagyonát. A támadások felerősödtek, miután kiderült, hogy a vevő ripszropsz túladott a CD Hungary Kft.-n: 200 millió forintért a Garancsi István és Hernádi Zsolt által 20 milliós alaptőkével létrehozott Szinva 2001 Kft. tulajdonosa lett.

 (forrás: fideszfigyelo.blog.hu)

 A Növényolaj-ipari és Mosószergyártó Vállalat (NMV) privatizációját tízéves pereskedés követte. Az egyes bírósági eljárások során az igazságszolgáltatás a terjedelmes dokumentumokból különbözőképpen értelmezte a történteket. A felülvizsgálat ítéletének a szövege a közelmúltban született meg: e szerint a magánosításkor történtek szabály- és törvénysértések ugyan, ez azonban nem ok az adásvétel semmissé nyilvánítására – igaz, a felperes jogosult a kártérítésre. A pályázaton vesztes fél szerint bebizonyosodott, hogy a tőkeerős külföldi céggel szemben nem lehet igaza; a döntéshozók és a nyertes cég úgy gondolják, minden jogszerű volt.
n “Már a pályázat kiírásakor jól látható volt az ellenséges kivásárlási szándék és az Állami Vagyonügynökség (ÁVÜ) ezt elfogadó magatartása, amit a parlamenti vizsgálat és egy – a tárgyban hozott – országgyűlési határozat is alátámaszt. Az élet is egyértelműen igazolta, hogy a pályázat csupán a látszatot szolgálta” – összegezte a tíz év eredményét Varga István, a pályázaton vesztes Mentor Szövetkezet volt elnöke.
Az NMV-hez hat gyár, az egész magyar olajosmag-feldolgozás, a margaringyártás, valamint a hazai mosószeripar mintegy fele tartozott. A világbanki hitellel felújított gyárak közül mára ötöt bezártak, holott a vagyonértékelést végző PriceWaterhouse (PW) a privatizációs dokumentációban hangsúlyozta: a gyártóberendezéseket a magánosítást megelőző hat évben teljesen kicserélték, felújították, a gyárak infrastrukturálisan “jól fejlettek”, a vállalat 17 bejelentett vagy jóváhagyott szabadalommal rendelkezett.
A pályázat kiírásával is

 voltak problémák:
a Mentor és a bíróságok szerint az ÁVÜ igazgatótanácsi felhatalmazás nélkül írt ki zártkörű pályázatot. A pályázat beadási ideje is igen rövid volt: a PriceWaterhouse az 1991. október 22-én kiadott Sales Memorandumban már november 1-jére kérte az ajánlatokat. A Mentor tiltakozására az utolsó napon kétszer is meghosszabbították a beadási határidőt.
Pályázati esélyeiket csökkentette, hogy a szerintük többszörös elővétellel rendelkező és a Mentorhoz csatlakozni szándékozó mezőgazdákat nem hívták meg a zártkörű pályázatra. “A versenyeztetés érdekében minél több vevőnek minél alaposabb tájékozódást kellett volna biztosítani, ehhez pedig legalábbis a törvényben előírt minimális pályázási idő kell. Minket például a gyárakba be sem engedtek, a termelők Szabó Tamás privatizációs minisztertől azt a választ kapták, hogy az ÁVÜ nem áll szóba velük, míg az eladás le nem zárul. Az akkori ügyvezetés és a PriceWaterhouse is visszatartotta az információkat, mégis érdemi árajánlatot vártak tőlünk” – részletezte a Mentor akkori elnöke. Azt sem értették, hogy miért egyben kívánják értékesíteni az egész iparágat, holott a Mentor és a mezőgazdák is külön-külön, egy-egy gyárra jelentettek be először igényt. Az ÁVÜ azt a pályázatot tekintette esélyesnek, amely egyben, a monopolhelyzet megőrzésével kívánja megvásárolni a vállalatot. Ilyen vevő egy volt, a Feruzzi-csoport; a Mentor csak később terjesztette ki ajánlatát.
A PriceWaterhouse több szempontból is érdekelt volt az eljárásban: egyrészt az ÁVÜ és az NMV megbízottjaként elvégezte a vagyon felértékelését, a mérleg ellenőrzését, a pályázat kiírását, másrészt a PW volt a Feruzzi-csoport auditora. A bírósági eljárás során a Mentor kérte a könyvvizsgáló összeférhetetlenségének kimondását, de erre a bíróság nem látott elegendő okot. A PricewaterhouseCoopers a Narancs megkeresésére nem reagált.
A Mentor azt is vitatta, hogy a nyertesnek nyilvánított Feruzzi-csoport

 egyáltalán részt vett-e
a pályázaton, hiszen ajánlatukat nem a megadott határidőre nyújtották be, hanem egy nappal később. A bírósági döntés a Feruzzinak a pályázat kiírása előtt beadott ajánlatát tekintette úgy, mintha az a pályázatra érkezett volna. Ebben az ajánlatában a Feruzzi elvárta, hogy az ellenajánlatokat megismerhesse, és azt is, hogy az ő vételi szándéka titkokban maradjon. A Mentor jelképes, “egyforintos” kártérítési igényét az elsőfokú bíróság annak idején jogosnak tartotta, mert bizonyítottnak látta: a pályázat során az eladó nem látta el megfelelő információkkal a vételre jelentkezőt. Másodfokon viszont nem ezt látták igazoltnak; a kártérítésre az ítélet szerint az adott okot, hogy miután az ÁVÜ a Feruzziék javára már meghozta a döntést, a Mentort feleslegesen “pályáztatta” tovább, ezért az így okozott többletköltségek megtérítésére kötelezték a vagyonkezelőt. A bíróság elismerte, hogy a zártkörű pályázat kiírása törvénysértő volt, de véleménye szerint a Mentort – mivel meghívták a pályázatra – nem érte hátrány. Azt is elismerte a bíróság, hogy az ÁVÜ által kiírt rövid határidő a privatizációs törvény előírásaiba ütközött, annak “szabálytalan módon történő meghosszabbítása következtében” azonban már elegendő határidő állt rendelkezésre.
“A privatizáció után a hat gyárból hármat a 90-es évek közepén, kettőt pedig 2001-ben szüntettünk meg” – mondta a Narancsnak Kollár Lajos, a Cereol Hungary elnök-vezérigazgatója. Közülük két gyár részben tovább működik: az Unilever folytatja a mosószer- és margaringyártást. A hat gyár a 80-as években 7-800 000 tonna olajmagot dolgozott fel, a martfűi kapacitása 500 000 tonna volt. Kollár szerint a bezárásokat gazdaságossági szempontok kényszerítették ki: “A többi gyár korábban sem volt kihasznált, ráadásul az exportra küldött nyersolaj 15-30 százalék szubvenciót igényelt, bár még ilyen áron is megérte az országnak, hiszen dollárért értékesíthettük.”
1992-ben az állami szubvenció megszűnt, ráadásul az elmúlt 15 évben a világ olajmagtermelése megduplázódott. A Cereol 10 milliárd forint értékű beruházást hajtott végre, hogy minőségi termékkel lépjen a világpiacra, ahol jelenleg a “centek versenyeznek”. Napraforgót az országban 400 000 hektár feletti területen termelnek, a Cereol saját adatai szerint ennek több mint a felét vásárolja fel. Kollár úgy véli, a hazai agrárpolitika – egy-két évet kivéve – diszkriminálta a napraforgó-termesztést, ugyanis semmiféle támogatást nem nyújtott a termelőknek “Az olajmagvak (és az olaj is) tőzsdei termékek, a Cereol is világpiaci árat fizet a termelőknek. Az ágazat termelési volumene az elmúlt években folyamatosan nőtt. A Cereol árat hirdet a magra, szerződést köt, és november végéig ki is fizeti a termelőket, így a vetés előtti árnak 1,5 évig viseli >>ki nem számítható hozadékátA Cereol az 1992-es 15 százalékos felvásárlási árcsökkentéssel két év alatt akkora árelőnyt realizálhatott, hogy az egész iparág vételárát valójában a megvett vállalat jövedelméből fedezhette. És ehhez jött még az étolaj árának emelése – hangsúlyozzák az ez ügyben született Mentor-iratok. Varga az olajos mag áráról elmondta: a gazda a lényegében monopolhelyzetű Cereollal szemben csak az exportot választhatja, de ekkor őt terheli a kereskedői árrés és a tetemes szállítási költség is, míg az ugyanezen az áron felvásárló Cereol a helyi feldolgozás során az ár e jelentős hányadát extraprofitjaként realizálhatja.
“A Mentor ajánlata egyetlen elemében sem közelítette meg a nyertes ajánlatot” – válaszolt e-mailben a Narancs kérdésére Büky Dorottya, az ÁPV Rt. ügyvezető igazgatója. “Minden változatban visszatérő elem, hogy a >>vételár<< mintegy 2/3-át az ÁVÜ adja vissza az elkövetkezendő fejlesztésekre. A nyertes pályázó természetesen a vállalt fejlesztéseket nem a vételárból, hanem az a fölött rendelkezésre álló pénzügyi forrásokból finanszírozza” – áll az ÁPV Rt. válaszában. A vagyonkezelő tájékoztatása szerint a Cereol által fizetett összes érték 10 024,9 millió forint volt.

 “Az időnként visszatérő hisztéria,
mely csak egy kis csoport érdekeit szolgálhatja, felesleges zavart okoz a két új vállalat (a Cereol és az Unilever – V. T.) életében, és mivel mindkét cég multinacionális cég, így nemzetközi visszhangja, tovább gyűrűző hatásai felmérhetetlenek” – írta válaszában Büky Dorottya. Arra, hogy a bíróság jogerősen kártérítést állapított meg a Mentor részére, az ÁPV Rt. nem talált utalásokat az anyagban. A vagyonkezelő ügyvezetője az ÁVÜ-t ért esetleges politikai vagy üzleti nyomásra vonatkozó, illetve a privatizációs szerződést aláíró ügyvezető igazgató aznapi kilépésének okát firtató kérdésekre nem válaszolt.
A privatizációról a parlamentben is szó volt hajdanában: Dragon Pál kisgazda képviselő interpellált. Szokatlan módon a képviselők nem fogadták el Szabó Tamás privatizációs miniszter válaszát, így a mezőgazdasági bizottságnak növényolajipari albizottsága alakult, melynek munkáját Lakos László (MSZP), a későbbi mezőgazdasági miniszter vezette. Az albizottság úgy látta: az NMV privatizációja során a már kiírt pályázat elbírálási szempontjait több alkalommal megváltoztatták. “A módosításokra akkor került sor, amikor már csak egy pályázóval tárgyaltak, így a jelentkezők részére nem biztosították az azonos esélyeket, ezért az eljárást törvénytelennek tartom” – mondta lapunknak Lakos. A bizottsági vélemény nem győzte meg Szabó Tamást, aki Surján László népjóléti miniszternek, a Kereszténydemokrata Néppárt akkori elnökének írott levelében részletezi: “A Mentor üzleti ajánlata (…) nem értékelhető. Sem megfelelő tőkeerővel nem rendelkezett, sem szakmai befektetőnek nem minősíthető.” Surján érdeklődése valószínűleg annak volt köszönhető, hogy Varga akkoriban a KDNP tanácsadója volt.
A Mentor okmányai szerint utólag kellett “javítani” ajánlatukon, akkor, amikor az ÁVÜ már döntött a Feruzzi javára. A szövetkezettől ekkor kértek banki ígérvényt, amelyet be is szereztek. “Nem volt könnyű, mert titoktartásra hivatkozva megtiltották, hogy mással szóba álljunk, így csak az NMV számlavezetőjének közreműködésével oldhattam meg a feladatot” – mondta az akkori elnök. Az ÁPV Rt. ügyvezetője szerint az ÁVÜ nem tehetett arról, hogy a Mentor több hétig vitatkozott a nemzetközi szokvány alapján megküldött Titoktartási szerződés szövegén, így kizárta magát bizonyos információk megismeréséből.
Az ÁVÜ tárgyalásai a Ferruzzi-val 1991. decemberben és januárban is folytatódtak, végül “január 17-én mindkét fél megegyezett az árban és a feltételekben a szerződés függvényében” – írja Büky.
Az ügyben fontos szerepet játszott Raskó György államtitkár, aki az ÁVÜ igazgatótanácsának is tagja volt. A Narancs kérdéseire nem kívánt válaszolni, de az általa jegyzett, Az élelmiszeripar privatizációja Magyarországon című könyvben sikeresnek tartja a növényolajipar eladását, ami csak azért él a köztudatban “gyanús” privatizációként, mert a “sajtó és a politikai pártok több éven keresztül az NMV egyben történő értékesítését elhibázott és botrányos tranzakciónak minősítették”. Lakos szerint az államtitkár a bizottsági vizsgálat során jegyzőkönyvbe mondta, hogy a Miniszterelnöki Hivatalból többször “rászóltak”: gyorsan el kell adni a céget, mert az államkassza helyzete miatt szükség van a privatizációs bevételre. “Ez elsősorban dollárbevételt jelentett, így kerülhettek hátrányba a magyar jelentkezők” – tette hozzá Lakos. A Mentor szerint mindennek ellentmond, hogy az adásvételi szerződés csupán a vételár letétbe helyezéséről és a további mérséklés lehetőségéről intézkedett.
A Mentor szerint a bírósági eljárások során számtalan tévedés történt. “Megértem, hogy nagyon nehéz átlátni az ügy valamennyi szálát, mégis bosszantó, ha az ítéletek indoklása az okmányokból kitűnő ténybeli tévedésekkel van tele. Például a felülvizsgálati eljárás azért nem látta semmisnek az adásvételi szerződést, mert nem volt kimutatható, hogy

 

az eladó és a vevő összejátszott,
azaz a PriceWaterhouse az ÁVÜ megbízásából is eljárt, holott ezt három, egymástól független dokumentumban maga a PriceWaterhause állítja. Az összes hazai jogi fórumot megjártuk, mégsem sikerült elérnünk, hogy megértessük a Mentoron is túlmutató, a törvényességhez és a nemzetgazdasághoz fűződő érdekeket” – hangsúlyozták a Mentornál.
A Mentor korábbi gazdasági elemzéséből az derül ki, hogy a vállalatfelvásárlás igazi oka a sajtoláskor megmaradó magas fehérjetartalmú napraforgódara – ami az állati takarmány egyik legfontosabb alapanyaga – feletti rendelkezés egy olyan társaság által, amely alapvetően konkurens szójatermékét kívánja a magyar piacra erőltetni. Ez az értelme a kapacitás leépítésének, az öt gyár bezárásának olyan helyzetben, amikor a korszerű üzemek és a monopolhelyzet egyébként extraprofitot ígér. Ezt igazolja, hogy számításaik szerint az elmúlt évtizedben a kevesebb mint felére redukálódott magyar állatállomány ellenére duplájára nőtt a szójaimport. “Ezt Raskó Györgynek pontosan tudnia kellett a vállalat eladásakor” – hangsúlyozta Varga, aki a volt államtitkár ellenérdekeltségét abban (is) látja, hogy 1990-ben ügyvezetője volt a szójaimportőr Hunsoya Fehérjetermelő és Értékesítő Mezőgazdasági Szolgáltató Kft.-nek.
Tavaly az európai Cereol S. A. cégcsoport 55 százalékát (azon belül a megmaradt martfűi sajtolót, a takarmánykeverőket és forgalmazókat) teljes egészében eladta az olasz Edison S. p. A. a Bunge Limited nevű amerikai szójacégnek. Az amerikaiak nyilvános ajánlatot tettek a kisrészvényeseknek is, így 2002 novemberére a Cereol mintegy 25 millió részvényének a 97,38 százalékát megszerezték, egyenként 32 euróért. Az ajánlat érdekessége volt, hogy amennyiben a Cereollal szembeni perek a társaság javára zárulnak, az eladók további 3 eurót kaphatnak.

(forrás: mancs.hu)

Szólj hozzá!

Címkék: polgármester andrás elnök államadósság növekedés palkovics bizottsági cser alszóvivő


A bejegyzés trackback címe:

https://feherenfeketen.blog.hu/api/trackback/id/tr973305136

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása