HTML

Facebook oldaldoboz

fehéren feketén

Székesfehérvár, köz, élet, közérzet, nyitott szemmel járva.

Friss topikok

Címkék

2010 (102) 2011 (123) 2012 (35) 2013 (16) 2015 (10) a (26) adó (5) alkotmány (13) államadósság (5) alszóvivő (28) andrás (48) ár (8) árpád (6) az (11) bezárás (5) bkv (7) bolondballagás (6) brájer (6) busz (5) cser (39) cser palkovics (7) dr (5) dr. (15) elnök (5) és (9) európai (8) éva (6) fehérvár (13) fejér (8) felújítás (7) Fidesz (21) fidesz (215) forint (6) független (5) gábor (6) gazdaság (7) gyerekek (5) györgy (8) gyula (9) gyurcsány (5) hatalom (5) hazugság (7) (7) hoffmann (5) humor (5) istván (11) jobbik (17) józsef (5) kampány (7) kdnp (5) képviselő (9) knizse (7) költségvetés (15) kommunikáció (22) kormány (19) köz (6) közgyűlés (13) közlekedés (6) kultúra (7) lajos (5) lászló (8) lehet (5) levél (10) magyar (14) magyarország (131) Magyarország (25) márton (5) mdf (8) média (7) megye (5) megyei (7) mszp (40) munkahely (6) nem (9) nemzeti (7) nyugdíj (15) ocskay (5) oktatás (5) orbán (77) pál (11) palkovics (38) parlament (6) pénz (14) péter (5) piac (5) polgármester (11) politika (86) rádió (5) reklám (5) rendőrség (7) rendszer (6) rózsa (7) schmitt (10) szavazás (5) szdsz (7) székesfehérvár (177) Székesfehérvár (33) szemét (5) szent (5) széphő (5) színház (9) takarékoskodás (5) tamás (8) támogatás (8) tihamér (18) törvény (5) tüntetés (7) tv (5) új (11) újság (5) unió (6) úr (5) út (9) utca (7) választás (10) választások (5) város (9) vélemény (8) vicc (5) videoton (8) vidi (5) viktor (65) vörösmarty (5) warvasovszky (19) Címkefelhő

2011.11.11. 06:52 progresszív

Mi baj van a közoktatással?

Ma azt hallottam a rádióban, hogy mindenhol olyan az iskola, amilyen a társadalom, amelyben működik.

A miénk?

  • Hazug.
  • Igazolást kereső.
  • Rend- és tekintély párti.

Miért?

Mert nem azt tanítjuk a gyerekeknek, és nem úgy ahogyan szükségük lenne rá. (Tisztelet a kivételnek.)

Régen az 1-4 osztályt megalapozó osztálynak tartották, amely az alapvető kompetenciákat kialakítja és megerősíti. Ezek: számolás, írás, értő olvasás. Természetesen a munkára nevelés sem maradhatott el kézügyesség fejlesztése technika órán (finom motorikus mozgások). A közösségi nevelés is beépült a tananyagba (mai napig emlékszem, hogy körjátékokat játszottunk alsósként az iskola udvaron a tanító nénik vezetésével a szünetekben. Testmozgás: Mindenki azt játszhatott a foci pályán, amit szeretett volna. Egy szabály volt: nem lehetett leülni... :-D

Most mi történt? A tudományosság azt követeli meg, hogy minden tudományágnak legyen saját szakja a felsőoktatásban, vagy legalább saját blokkja a tanulmányok során. Speciális tananyaga, saját jól felépített elméleti rendszerrel (amit természetesen a diáknak meg kell tanulni).
Azért, hogy a speciális tudások sokasága beférjen a felsőoktatás tudásátadó idejébe, elkezdtük lenyomni a tananyagot. Egyre lejjebb. Először a középiskolákba. (Egyik ismerősöm meséli, hogy a lánya érettségire készülvén a '30-as évek kínai vezetőinek a nevét tanulja, amit neki töri szakosként sem tanítottak.)
Majd a felső tagozat esett áldozatul. S végül az alsó tagozat sem kerülte el sorsát.
Eljutottunk oda, hogy a szorzás és bennfoglalás és osztás elméletét már 2. osztályban elkezdjük nyúzni a gyerekekkel.
Csak ebben az eszeveszett tudományosításban egyről feledkeztünk el: a gyerekek fizikálisan korábban érnek (gyorsabban nőnek meg és magasabbra mint a szüleik) de mentálisan és értelmileg nem. Tehát nem lehet tölcsérrel a fejükbe tölteni a tudományt!

Másik probléma, hogy ma már a tudomány akkora ismerethalmaz lett, amit nem lehet átlátni. Sajnos a specializáció előrehaladt, ezért dőreség számonkérni attól, hogy kik voltak Kínában kommunista párt vezetői a világháború alatt, aki biológusnak készül....
Ugyanígy felesleges régi, veretes szövegekkel (amelyeket szeretek) nyaggatni a gyerekeket, akiknek gondjuk van az értő olvasással. Inkább olyan szövegeket kellene keresni nekik, amit szeretnek olvasni. (Ezért örültem a Henry Potter őrületnek - a filmeknek azután kevésbé.)
Ehhez kapcsolódik, hogy olyan, a mai élethez szükséges tudást nem kapnak meg a diákok, amelyre szükségük lenne.
- Hogyan lehet keresni az interneten? Mire jó? Hogyan szűrjük ki a hamis-, álinformációkat.
- Hogyan ne csapjanak be minket vásárlás, vállalkozás közben? (Egyik ismerősöm helyiséget bérelt, szerinte elég körültekintően - most mégis bíróság előtt az ügy, a vállalkozása pedig becsődölt.)
- Hogyan kell egy csekket kitölteni, egy kérvényt megírni, egy hivatalos levelet megszövegezni.
- A pénzügyi ismeretek, gazdasági összefüggések. Bár erre is vannak próbálkozások, például iskolai büfét a diákok üzemeltetik az egyik civil szervezet segítségével... :-D
Folytathatnám még a sort, de félek, unalmassá válok.

Szólj hozzá!

Címkék: magyarország probléma közoktatás 2011


A bejegyzés trackback címe:

https://feherenfeketen.blog.hu/api/trackback/id/tr773341430

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása