Ma azt hallottam a rádióban, hogy mindenhol olyan az iskola, amilyen a társadalom, amelyben működik.
A miénk?
- Hazug.
- Igazolást kereső.
- Rend- és tekintély párti.
Miért?
Mert nem azt tanítjuk a gyerekeknek, és nem úgy ahogyan szükségük lenne rá. (Tisztelet a kivételnek.)
Régen az 1-4 osztályt megalapozó osztálynak tartották, amely az alapvető kompetenciákat kialakítja és megerősíti. Ezek: számolás, írás, értő olvasás. Természetesen a munkára nevelés sem maradhatott el kézügyesség fejlesztése technika órán (finom motorikus mozgások). A közösségi nevelés is beépült a tananyagba (mai napig emlékszem, hogy körjátékokat játszottunk alsósként az iskola udvaron a tanító nénik vezetésével a szünetekben. Testmozgás: Mindenki azt játszhatott a foci pályán, amit szeretett volna. Egy szabály volt: nem lehetett leülni... :-D
Most mi történt? A tudományosság azt követeli meg, hogy minden tudományágnak legyen saját szakja a felsőoktatásban, vagy legalább saját blokkja a tanulmányok során. Speciális tananyaga, saját jól felépített elméleti rendszerrel (amit természetesen a diáknak meg kell tanulni).
Azért, hogy a speciális tudások sokasága beférjen a felsőoktatás tudásátadó idejébe, elkezdtük lenyomni a tananyagot. Egyre lejjebb. Először a középiskolákba. (Egyik ismerősöm meséli, hogy a lánya érettségire készülvén a '30-as évek kínai vezetőinek a nevét tanulja, amit neki töri szakosként sem tanítottak.)
Majd a felső tagozat esett áldozatul. S végül az alsó tagozat sem kerülte el sorsát.
Eljutottunk oda, hogy a szorzás és bennfoglalás és osztás elméletét már 2. osztályban elkezdjük nyúzni a gyerekekkel.
Csak ebben az eszeveszett tudományosításban egyről feledkeztünk el: a gyerekek fizikálisan korábban érnek (gyorsabban nőnek meg és magasabbra mint a szüleik) de mentálisan és értelmileg nem. Tehát nem lehet tölcsérrel a fejükbe tölteni a tudományt!
Másik probléma, hogy ma már a tudomány akkora ismerethalmaz lett, amit nem lehet átlátni. Sajnos a specializáció előrehaladt, ezért dőreség számonkérni attól, hogy kik voltak Kínában kommunista párt vezetői a világháború alatt, aki biológusnak készül....
Ugyanígy felesleges régi, veretes szövegekkel (amelyeket szeretek) nyaggatni a gyerekeket, akiknek gondjuk van az értő olvasással. Inkább olyan szövegeket kellene keresni nekik, amit szeretnek olvasni. (Ezért örültem a Henry Potter őrületnek - a filmeknek azután kevésbé.)
Ehhez kapcsolódik, hogy olyan, a mai élethez szükséges tudást nem kapnak meg a diákok, amelyre szükségük lenne.
- Hogyan lehet keresni az interneten? Mire jó? Hogyan szűrjük ki a hamis-, álinformációkat.
- Hogyan ne csapjanak be minket vásárlás, vállalkozás közben? (Egyik ismerősöm helyiséget bérelt, szerinte elég körültekintően - most mégis bíróság előtt az ügy, a vállalkozása pedig becsődölt.)
- Hogyan kell egy csekket kitölteni, egy kérvényt megírni, egy hivatalos levelet megszövegezni.
- A pénzügyi ismeretek, gazdasági összefüggések. Bár erre is vannak próbálkozások, például iskolai büfét a diákok üzemeltetik az egyik civil szervezet segítségével... :-D
Folytathatnám még a sort, de félek, unalmassá válok.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.